Proč se věnovat pánevnímu dnu

10.02.2022

S pánevní dnem souvisí mnoho funkcí našeho těla, které považujeme za samozřejmé. Přesto, že je skryté na spodku našeho trupu, hraje tato opomíjená "Popelka" často významnou roli v mnoha životních situacích. Pojďme si připomenout, na co jsme možná zapomněly.


NENÁPADNÝ HRDINA 

V prostoru pánve a pánevního dna se odehrává mnoho důležitých funkcí:

• Nese váhu vnitřních orgánů našeho těla (močový měchýř, močovou trubici, dělohu, pochvu a vaječníky, střeva s konečníkem), v těhotenství i váhu miminka. 

• Odpružuje spolu s chodidly naše kroky při chůzi i při běhu. 

• Je součástí hlubokého stabilizačního systému, tzv. core, který je zásadní pro správný a zdravý postoj a fungování pohybu těla vůbec. 

• Je také kolébkou ženské síly. Právě v něm se odehrává zázrak vzniku a zrození nové lidské bytosti. 

• Najdeme tady jeden ze zdrojů našeho i partnerova sexuálního potěšení. 

Pokud je v pořádku, často o něm ani nevíme. Uvědomujeme si ho až ve chvíli, kdy něco nefunguje tak, jak má a nás sužují potíže. 


PROVÁZÍ NÁS CELÝM ŽIVOTEM

 Už od narození hraje velkou roli vylučovací systém. Je žádoucí, aby vše probíhalo tak, jak má, a to nejen po narození, ale po celý náš život. S přibývajícím věkem (nebo po porodu) nám mnohdy do života vstoupí inkontinence - únik moči či stolice. Pokud známe své tělo a vědomě s ním pracujeme, můžeme se těmto potížím vyhnout nebo je po jejich vzniku napravit. 


Menstruace

ženám přichází do života v dívčím věku a je součástí našich životů kolem 40 let. I přesto, jak dlouho nás menstruace doprovází, často celý tento životní úsek prožijeme v tom, že menstruace je noční můrou a obtěžuje nás. Ve skutečnosti je součástí našeho cyklu. Jeho jednotlivé fáze díky hormonálním proměnám můžeme vhodně využít v našem osobním i pracovním životě. Čas menstruace nás přirozeně vede k odpočinku, k tomu, abychom si dopřály čas pro sebe a k hluboké sebereflexi. Ve chvíli, kdy se, strženy vnějším světem, těmto našim potřebám vzepřeme, přicházejí nepříjemné pocity a emoce s menstruací spojené. Přitom právě díky ní jsme schopné přivádět na svět nové životy. Samotná menstruace je očistou vnitřního prostoru ve fyzické i energetické rovině. 


S dospíváním přichází postupně na řadu i intimní život. Tady je souvislost s pánevním dnem jistě zřejmá, ráda bych ale upozornila na to, že kvalita našeho intimního života může být narušena příliš staženými svaly pánevního dna, zraněními nebo jizvami. Ovlivní nás i to, jaký pohled na sex jsme získaly v průběhu života a dospívání - třeba tabuizace v rodině nebo povrchní a přemrštěné obrazy sexuality ve filmech či pornu. Vhodným cvičením je možné mnoho těchto aspektů odstranit. 


Zdravý stav pánevního dna oceníme v době před otěhotněním. Často až ve chvíli, kdy vnímáme rostoucí bříško si uvědomíme, že si pánevní dno brzy zahraje prim. Přitom je ale vhodné na zdravé pánevní dno myslet právě ve chvíli, kdy příchod miminka teprve plánujeme. Pokud je pánevní dno a orgány, které jsou zde uloženy, dobře stimulovány a správně tudy proudí krev a lymfa, cesta k otěhotnění bývá mnohdy snazší. 

Během těhotenství má pánevní dno za úkol udržet miminko v bezpečí matčina těla, ale zároveň po devíti měsících přichází velké finále - samotné zrození. Pokud je pánevní dno živé a aktivní (a žena se nachází v podporujícím prostředí, kde má možnost se oddat přirozeným procesům, které v těle probíhají) přichází miminko na svět hladce a bez potíží. 

Další péči si naše pánevní dno zaslouží po porodu. Mohou se objevit poklesy orgánů, výše zmíněná inkontinence nebo je vhodné zlepšit stav jizev, ať už těch v intimních oblastech nebo na břiše. I tady může velmi pomoci vhodné cvičení.


S pánevním dnem a celým prostorem pánve se úzce pojí i hormonální rovnováha, která je důležitá v průběhu celého života. Ovlivňuje kvalitu menzes, schopnost otěhotnět, ale i hladký průběh menopauzy.


Současným způsobem života jsme se hodně odtrhly od základní lidské schopnosti vnímat svoje tělo a jeho potřeby. V ideálním případě bychom ho měly znát, cítit a vnímat. A na to, co nám tělo sdělí, vhodně reagovat (např. s teplotou zalézt do postele a nesnažit se zuby nehty udržet běžné životní tempo).

Díky správnému cvičení si tuto schopnost můžeme kdykoli připomenout a zdokonalit se v ní. Zároveň dosáhneme pružného pánevního dna (představte si třeba trampolínu), které nebude ani slabé ani přeposilované. V minulém díle časopisu byl k nalezení první tip na vhodný a snadný cvik, dnes vám přináším další, který vám umožní pánevní dno, našeho parťáka pro všechny situace v životě ženy, vhodně opečovat a zlepšit jeho stav.